Akbar par 150 Shabd ka essay likhna hai
Answers
Jalal-ud-din Muhammad
Akbar
جلال الدین محمد اکبرBadshah of Mughal Empire
Akbar the Great
Akbar by Govardhan, c. 1630
3rd Mughal EmperorReign11 February 1556 – 27 October 1605[1][2]Coronation14 February 1556[1]PredecessorHumayunSuccessorJahangirRegentBairam Khan (1556–1560)[3]
BornJalal-ud-din Muhammad
15 October 1542[a]
Umerkot, Rajputana(present-day Sindh,Pakistan)Died27 October 1605(aged 63)
Fatehpur Sikri, Agra,Mughal Empire(present-day Uttar Pradesh, India)BurialNovember 1605
Sikandra, Agra
ConsortRuqaiya Sultan Begum[4][5][6]WivesSalima Sultan Begum
Mariam-uz-Zamani
Qasima Banu Begum
Bibi Daulat Shad
Bhakkari Begum
Gauhar-un-Nissa BegumIssueHassan Mirza
Hussain Mirza
Jahangir
Khanum Sultan Begum
Murad Mirza
Daniyal Mirza
Shakr-un-Nissa Begum
Aram Banu Begum
Shams-un-Nissa Begum
Mahi BegumFull nameAbu'l-Fath Jalal-ud-din Muhammad Akbar[7]DynastyHouse of TimurFatherHumayunMotherHamida Banu BegumReligionSunni Islam,[8][9] Din-e-Illahi
Mughal India developed a strong and stable economy, leading to commercial expansion and greater patronage of culture. Akbar himself was a patron of art and culture. He was fond of literature, and created a library of over 24,000 volumes written in Sanskrit, Urdu,Persian, Greek, Latin, Arabic and Kashmiri, staffed by many scholars, translators, artists,calligraphers, scribes, bookbinders and readers. He did much of the cataloging himself through three main groupings.[17]Akbar also established the library of Fatehpur Sikri exclusively for women,[18] and he decreed that schools for the education of both Muslims and Hindus should be established throughout the realm. He also encouraged bookbinding to become a high art.[17] Holy men of many faiths, poets, architects, and artisans adorned his court from all over the world for study and discussion. Akbar's courts at Delhi, Agra, andFatehpur Sikri became centres of the arts, letters, and learning. Perso-Islamic culture began to merge and blend with indigenous Indian elements, and a distinct Indo-Persian culture emerged characterized by Mughal style arts, painting, and architecture. Disillusioned with orthodox Islam and perhaps hoping to bring about religious unity within his empire, Akbar promulgated Din-i-Ilahi, a syncretic creed derived mainly from Islam andHinduism as well as some parts ofZoroastrianism and Christianity. A simple, monotheistic cult, tolerant in outlook, it centered on Akbar as a prophet, for which he drew the ire of the ulema and orthodox Muslims. Many of his courtiers followed Din-i-Ilahi as their religion as well, as many believed that Akbar was a prophet. One famous courtier who followed this blended religion was Birbal.[citation needed]
Answer:
अबू'ल-फत जलाल-उद-दीन मुहम्मद अकबर [7] (फ़ारसी: ابو الفتح جلال الدين محمد اكبر; अक्टूबर 1542 [a] - 27 अक्टूबर 255 [10] [11]), जिन्हें अकबर I (IPA:) के नाम से जाना जाता है; [alsokb asr]), [१२] अकबर महान के रूप में भी [१३] [१४] [१५] [१५] (१६] (अकबर-ए-आज़म اببع), तीसरे मुगल सम्राट थे, जिन्होंने १५५६ से १६०५ तक शासन किया। अकबर सफल रहे। उनके पिता, हुमायूँ, एक रेजिमेंट के तहत, बैरम खान, जिन्होंने भारत में मुगल डोमेन के विस्तार और समेकन में युवा सम्राट की मदद की। एक मजबूत व्यक्तित्व और एक सफल जनरल, अकबर ने धीरे-धीरे मुगल साम्राज्य को बढ़ा दिया, जिसमें गोदावरी नदी के उत्तर में लगभग सभी भारतीय उपमहाद्वीप शामिल थे। उनकी शक्ति और प्रभाव, हालांकि, मुगल सेना, राजनीतिक, सांस्कृतिक और आर्थिक प्रभुत्व के कारण पूरे देश में विस्तारित हुए। विशाल मुगल राज्य को एकजुट करने के लिए, अकबर ने अपने पूरे साम्राज्य में प्रशासन की एक केंद्रीकृत प्रणाली स्थापित की और शादी और कूटनीति के माध्यम से विजित शासकों को सहमत करने की नीति अपनाई। धार्मिक और सांस्कृतिक रूप से विविध साम्राज्य में शांति और व्यवस्था बनाए रखने के लिए, उन्होंने ऐसी नीतियां अपनाईं जिससे उन्हें अपने गैर-मुस्लिम विषयों का समर्थन मिला। जनजातीय बंधनों और इस्लामिक राज्य की पहचान के कारण, अकबर ने निष्ठा के माध्यम से अपने दायरे की दूर-दराज की जमीनों को एकजुट करने का प्रयास किया, जो भारत-फारसी संस्कृति के माध्यम से खुद को एक सम्राट के रूप में व्यक्त करता था।
Explanation: