Hindi, asked by princebhagat3713, 11 months ago

एक बुद्धिमता दिमाग की ओर एक दिल की

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मन, बुद्धि और विवेक

April 27, 2013, 10:34 AM IST ललित कुमार अग्रवाल in अंतरात्मा की आवाज | अन्य

 

 

 

 

 

भगवान धन्वंतरी ने कहा ज्यादा तीखा, मीठा, खारा और बासा भोजन नहीं करना चाहिए क्योंकि ज्यादा तीखा या मीठा खाना रोगों को दावत देने जैसा है । वास्तव में आप की जीभ का स्वाद ही आपके दिमाग की इच्छा है । आपकी जीभ की नसें सीधे दिमाग तक जाती है, तत्पश्चात दिमाग बताता है कि ये तीखा मीठा क्या है और कितना चाहिए। ये धारणा हम दिमाग में बनाते है तब ही परिणाम आता है ।

 

ये सर्वविदित है पर इसमें देखने जैसी एक चीज है कि इस फैसले को लेने के लिए हमने जिस माध्यम का इस्तेमाल किया उसमें मन सबसे पहले है । बुद्धि अपनी राय देती है और विवेक उसे तोलकर सही गलत बताता है। परन्तु मन कैसे माने उसकी बात । अगर मन ही मान ले बात बुद्धि और विवेक की तो झगड़ा क्या, कुछ भी तो नहीं । इसमें एक बारीक़ बात छुपी है जिसे हम हमेशा नजरअंदाज करते है वह है करने और न करने का फैसला । जैसे हमारे सामने रसगुल्ला रखा गया, मन कहता है खा, बुद्धि ने समझाया मन को कि नहीं । पर मन बुद्धि पर भारी है । अब कहा बुद्धि ने चलो एक खा लो । मन फिर कहता है कि एक से क्या होगा, दो खा परन्तु इसी बीच हमारा विवेक कहता है नहीं ये ठीक नहीं, मत खा मधुमेह हो जायेगा ।

 

अब ये तीनों अवस्थाएं सामने है हमारे । बात ये है कि हम माने किसकी । एक तो यह है, और दूसरा यह है कि हम माने तो मन की पर साथ ही उसकी व्यर्थता को भी साबित कर दें । सही मायने में इच्छा को रोकने की तुलना में व्यर्थता साबित करना ठीक है । जैसे हमने पेट भर खाए रसगुल्ले, मानी मन की इतनी ज्यादा कि अति हो जाये जिससे । इतना खाए कि सहा न जाये पर उसके बाद जो होगा, उसे सोचकर ही जीवन भर आप कभी न करोगे ये क्योंकि अति ने आपके सामने व्यर्थता को उपस्थित कर दिया और निजात मिल गयी इससे आपको।

 

महाकवि तुलसीदास को अपनी पत्नी से बहुत ज्यादा लगाव था । इतना ज्यादा कि जब पत्नी मायके गयी तो वह निकल पड़े बारिश में मिलने उनसे। नदी पर पहुंचे, अर्थी तैर रही थी नदी में । उस पर बैठकर नदी पार की । छत पर सोयी थी पत्नी । सांप को रस्सी समझकर पकड़ा और छत पर पहुँच गये तुलसीदास । अपनी पत्नी को जगाया, खीझ गयी पत्नी, बोली क्या तुम भी इस हाड़ मांस के शरीर के पीछे पड़े हो । जितना मेरे इस शरीर से प्रेम है उतना यदि श्रीराम से कर लेते तो जीवन संवर जाता ।

Answered by gorishankar2
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Man is superior and different from other creatures of creation due to being an intellectual. The characteristic of intellect itself makes humans human. The idea of ​​wisdom is to think. Its area is the brain. Producing ideas is not the work of intelligence, it is the verb of the mind. Resolutions are awakened in the first place. By coming into the field of intellect, they take the form of thought. Due to the continuous action of intelligence, many thoughts are gathered in our brain. They are good and bad too. The action of our body resides under these thoughts. When our intelligence decides something, then according to that, physical activity begins to happen. This decision can be good and bad too.

In the gathering of ideas, it becomes difficult to decide which of them is harmful and which is harmful, which causality and which ablest and which is right and which is wrong. In this situation, no specific power suggests the decision. The name of this crucial force of the brain is Vivek. This is the call of our inner self, on which we decide the truth and unjust justice and injustice and good and evil. In the dark clocks of conflicts - this discretion exhibits our path in anxiety moments of anxiety.

In which there is a lack of discrimination, they can not determine their true path in delicate moments and walk on the wrong path, due to which they have to be desperate and humiliated by falling down the trunk of failure and failure. In which power is preferred, they are visionary, understand the consequences of work, know the importance of their thoughts and therefore adopt appropriate paths. This power makes the ordinary person a leader, a mahatma and an era man.

Conscience is present in every person innately. It has the effect of the shadow of our accumulated and performing deeds, which is why it is seen in less and more in somebody. In other words, it can also say that we are so impressed by our accumulated and performing actions that we do not hear the call of discrimination properly. This discrimination is a sign of our true humanity and a sense of goodwill. In its absence, man becomes a beast or even a passerby, and he becomes a burden and a curse for himself, for the society, for the nation and ultimately for creation.

Being human is our primary duty that we awaken this conscience and learn to listen to his voice. All human beings, small and small, are very busy for this grace.

→THANKS←
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