Hindi, asked by narendermodi4850, 1 year ago

Explain z buffer algorithm in computer graphics in hindi

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Answered by mahajanb261
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When viewing a picture containing non transparent objects and surfaces, it is not possible to see those objects from view which are behind from the objects closer to eye. To get the realistic screen image, removal of these hidden surfaces is must. The identification and removal of these surfaces is called as the Hidden-surface problem.


Z-buffer, which is also known as the Depth-buffer method is one of the commonly used method for hidden surface detection. It is an Image space method. Image space methods are based on the pixel to be drawn on 2D. For these methods, the running time complexity is the number of pixels times number of objects. And the space complexity is two times the number of pixels because two arrays of pixels are required, one for frame buffer and the other for the depth buffer.


The Z-buffer method compares surface depths at each pixel position on the projection plane. Normally z-axis is represented as the depth. The algorithm for the Z-buffer method is given below :



Answered by chandresh126
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उत्तर :

कंप्यूटर ग्राफिक्स में, जेड-बफ़रिंग, जिसे गहराई बफ़रिंग के रूप में भी जाना जाता है, 3 डी ग्राफिक्स में छवि गहराई निर्देशांक का प्रबंधन है, आमतौर पर हार्डवेयर में, कभी-कभी सॉफ़्टवेयर में किया जाता है।

यह दृश्यता की समस्या का एक समाधान है, जो यह निर्णय लेने की समस्या है कि प्रस्तुत दृश्य के कौन से तत्व दिखाई दे रहे हैं, और जो छिपे हुए हैं। जेड-बफ़रिंग को पहली बार 1974 में अपनी पीएचडी थीसिस के अध्याय 6 (पृष्ठ 6-1) में वोल्फगैंग स्ट्रॉयर द्वारा वर्णित किया गया है।

चित्रकार का एल्गोरिथ्म एक और सामान्य समाधान है, जो कम कुशल है, हालांकि गैर-अपारदर्शी दृश्य तत्वों को भी संभाल सकता है। Z- बफर छिपी हुई सतह का पता लगाने के लिए छवि अंतरिक्ष विधि का उपयोग करता है। एक जेड-बफर एक डेटा संरचना या उस संरचना पर संचालन करने के लिए उपयोग की जाने वाली विधि का उल्लेख कर सकता है।

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