ने बड़ी वीरता के साथ अंग्रेजों का सामना किया तथा इस संघर्ष में ही उनको वीरगति प्राप्त हुई।
विद्रोह में सम्मिलित होकर क्रान्तिकारियों को सहयोग दिया। 3 अप्रैल, 1858 ई. को अंग्रेज अधिकारी रोज
ने झाँसी पर अधिकार कर लिया था। अत: रानी लक्ष्मीबाई झाँसी से निकलकर कालपी पहुँच गयी, परन्तु
कालपी पर भी अंग्रेजी सेना ने अधिकार कर लिया। ग्वालियर का शासक अंग्रेजों का समर्थक था, अतः लक्ष्मीबाई
ने ग्वालियर किले पर अधिकार कर लिया। अंग्रेजों ने ग्वालियर पर अधिकार करने का प्रयास किया। लक्ष
प्रश्न 16. रानी लक्ष्मीबाई के बारे में टिप्पणी लिखिए।
(2020)
उत्तर-झाँसी की रानी लक्ष्मीबाई की 1857 ई. के प्रथम स्वतन्त्रता संग्राम में विशेष महत्त्वपूर्ण भूमिका
थी। 1853 में लॉर्ड डलहौजी ने गोद लेने के अधिकार को अस्वीकृत करके झाँसी राज्य ब्रिटिश साम्राज्य में
मिला लिया तथा रानी लक्ष्मीबाईकन निर्धारित कर दी। लक्ष्मीबाई ने इसे अपना अपमान समझा।
जून, 1857 ई. को झाँसी के सैनिकों ने भी अंग्रेजों के विरुद्ध विद्रोह कर दिया। रानी लक्ष्मीबाई ने भी इस
Answers
Answer:
To,
The Principal,
_______________ (Name of the College, University),
_______________ (Address)
Date: __/__/____ (Date)
From,
______________ (Name of the Student),
______________ (Address)
Subject: Permission for the farewell program
Respected Sir/Madam,
With due respect, I would state that my name is ____________ (Name of the Student) a student of __________ (Name of department, College) having roll number / enrollment number _______________ (Roll Number).
I am writing this letter to seek permission to hold a farewell program for the __________ (third/fourth/final) year batch of the session __________ (Mention the session). We being the junior section owe them our last adios as a mark of respect and friendship. The tentative month for the program would be ________ (Estimated Month and Dates if decided).
I give my word, that the program will be sober and simple, without any chaos, with utmost discipline.
Please allow us to have a farewell program for our last batch. I have attached a rough itinerary list for your reference.
Thankfully/Sincerely/Faithfully/Obediently,
____________ (Name of the Student),
____________ (Department)