प्रश्न -1 "स्वच्छ पर्यावरणम्" विषये पञ्च वाक्यानि लिखत |
प्रश्न 2- विंशति सरल वाक्यानि निर्मान्तु |
प्रश्न 3- त्रयः धातुनां पञ्चसु लकारेषु रूपाणि लिखत |
प्रश्न 4 - पञ्च विशेषण- विशेष्य शब्दानि लिखत |
प्रश्न 5 - पाठ नवमत: एकादश पर्यन्तं अभ्यास-प्रश्नानां उत्तराणि लिखत |
Answers
मूलशब्द—व्याकरण—संधिरहित मूलशब्द—व्युत्पत्ति—हिन्दी अर्थ
घ—वि॰—-—हन् - टक्, टिलोपः, घत्वं च—प्रहार करने वाला, मारने वाला, नाश करने वाला
घः—पुं॰—-—-—घण्टी
घः—पुं॰—-—-—खड़खड़ाना, गरगराहट, टिनटिनाना
घट्—भ्वा॰ आ॰- < घटते>, < घटित>—-—-—व्यस्त होना, प्रयत्न करना, प्रयास करना, जानबूझ कर किसी काम में लगना
घट्—भ्वा॰ आ॰- < घटते>, < घटित>—-—-—होना, घटित होना, सम्भव होना
घट्—भ्वा॰ आ॰- < घटते>, < घटित>—-—-—आना, पहुँचना
घट्—भ्वा॰ प्रेर॰<घटयति>—-—-—एकत्र करना, मिलाना, एक जगह करना
घट्—भ्वा॰ प्रेर॰<घटयति>—-—-—निकट लाना या रखना, सम्पर्क में लाना, धारण करना
घट्—भ्वा॰ प्रेर॰<घटयति>—-—-—निष्पन्न करना, प्रकाशित करना, कार्यान्वित करना
घट्—भ्वा॰ प्रेर॰<घटयति>—-—-—रूप देना, गढ़ना, आकार देना, निर्माण करना, बनाना
घट्—भ्वा॰ प्रेर॰<घटयति>—-—-—प्रणोदित करना, उकसाना
घट्—भ्वा॰ प्रेर॰<घटयति>—-—-—मलना, स्पर्श करना
प्रघट्—भ्वा॰ आ॰—प्र- घट्—-—व्यस्त होना, काम में लगना
प्रघट्—भ्वा॰ आ॰—प्र- घट्—-—आरम्भ करना, शुरू करना
विघट्—भ्वा॰ आ॰—वि- घट्—-—वियुक्त होना, अलग होना
विघट्—भ्वा॰ आ॰—वि- घट्—-—बिगड़ना, बर्बाद होना, रुक जाना, ठहर जाना, बन्द कर देना
विघट्—भ्वा॰ आ॰, पुं॰—वि- घट्—-—अलग- अलग करना, तोड़ना
संघट्—भ्वा॰ आ॰—सम्- घट्—-—मिलाना
संघट्—चुरा॰ उभ॰- < घाटयति>, < घाटित>—सम्- घट्—-—चोट मारना, क्षति पहुँचाना, मार डालना
संघट्—चुरा॰ उभ॰- < घाटयति>, < घाटित>—सम्- घट्—-—मिलाना, जोड़ना, इकट्ठा करना, संग्रह करना
उद्घट्—चुरा॰ उभ॰—उद्- घट्—-—खोलना, तोड़ कर खोलना
घटः—पुं॰—-—घट् - अच्—मिट्टी का मटका, घड़ा, मर्तबान, पानी देने का पात्र
घटः—पुं॰—-—घट् - अच्—कुम्भ राशि
घटः—पुं॰—-—घट् - अच्—हाथी का मस्तक
घटः—पुं॰—-—घट् - अच्—कुम्भक प्राणायाम
घटः—पुं॰—-—घट् - अच्—२० द्रोण के बराबर तोल
घटः—पुं॰—-—घट् - अच्—स्तम्भ का एक अंश
घटाटोपः—पुं॰—घटः- आटोपः—-—रथ या कुर्सी आदि को पूरा ढकने का कपड़ा
घटोद्भवः—पुं॰—घटः- उद्भवः—-—अगस्त्य मुनि के विशेषण
घटजः—पुं॰—घटः- जः—-—अगस्त्य मुनि के विशेषण
घटयोनिः—पुं॰—घटः- योनिः—-—अगस्त्य मुनि के विशेषण
घटसम्भवः—पुं॰—घटः- सम्भवः—-—अगस्त्य मुनि के विशेषण
please mark as brainlist
Answer:
I. What is the purpose of the objects traded in the Kula ring?
A. They are used as currency to buy necessities
B. They are a sign of status depending on the original owner
C. They can be eaten
D. They are used for building huts
Justify Your Answer:
II. What differentiates a gift exchange from barter?
A. Only items of hte same kind can be gifted
B. Neither party knows what they're getting until after the fact
C. It's done without haggling or waiting to see the other party's offer
D. Only one party receives anything
Justify Your Answer:
III. What is the most important element in a gift economy?
A. Social relationships between givers and receivers
B. The types of objects being gifted
C. The amount of the gift
D. How much the gift can be sold for on the open market
Justify Your Answer:
IV. In a gift economy, how could reciprocating a gift with one of the same value be interpreted?
A. 'I am reliable and responsible'
B. 'Our business is concluded and I wish to have no further dealings'
C. I am stingy'
D. 'I would like a different sort of gift next time'
Justify Your Answer:
V. What are some modern-day examples of gift economies?
A. Burning Man
B. Potlatch feasts
C. The open-source movement
D. All of the above
Justify Your Answer: