प्रशन निसीन
वृक्षाः अस्माक जीवन अन्ति
ध
Answers
Answer:
gv
Explanation:
प्रश्न 2.
एकपदेन उत्तरत – (एक पद में उत्तर दीजिए-)
(क) सभागारस्य अन्तः केषाम् आयोजनं भवति ? (सभागार के भीतर किनका आयोजन होता है ?)
(ख) पुस्तकालये वयं केषाम् अध्ययनं कुर्मः ? (पुस्तकालय में हम सब किसका अध्ययन करते हैं ?)
(ग) सङ्गणकप्रकोष्ठे वयं कस्य अभ्यास कुर्मः ? (कम्प्यूटरकक्ष में हम किसका अभ्यास करते हैं ?)
(घ) विद्यालयस्य मध्ये किम् अस्ति ? (विद्यालय के बीच में क्या है ?)
(ङ) के अस्माकं ज्ञानं वर्धयन्ति? (हमारा ज्ञान कौन बढ़ते हैं?)
उत्तर:
(क) उत्सवानाम्
(ख) पुस्तकानाम्
(ग) टङ्कणस्य
(घ) जलमन्दिरम्
(ङ) शिक्षकाः
प्रश्न 3.
एकवाक्येन उत्तरत – (एक वाक्य में उत्तर दीजिए-)
(क) विद्यालयस्य भवनं कीदृशम् अस्ति ? (विद्यालय का भवन कैसा है ?)
(ख) सभागारे केषाम् आयोजनं भवति ? (सभागार में किनका आयोजन होता है ?)
(ग) केषां माध्यमेन विज्ञानविषयम् अवगच्छामः ? (किनके
माध्यम से विज्ञान विषय को जानते हैं ?)
(घ) वृक्षाणां रोपणं कदा भवति ? (वृक्षों का रोपण (लगाना) कब होता है ?)
(ङ) विद्यालयस्य मध्ये किम् अस्ति ? (विद्यालय के बीच में क्या है ?)
उत्तर:
(क) विद्यालयस्य भवनं सुन्दरं विस्तृतं च अस्ति (विद्यालय का भवन सुन्दर और विशाल है )
(ख) सभागारे उत्सवानाम् आयोजनं भवति (सभागार में उत्सवों का आयोजन होता है )
(ग) प्रयोगाणां माध्यमेन विज्ञानविषयम् अवगच्छामः (प्रयोगों के माध्यम से विज्ञान विषय को जान लेते हैं )
(घ) वर्षाकाले वृक्षाणां रोपणं भवति (वर्षा के समय में वृक्ष रोपे जाते हैं )
(ङ) विद्यालयस्य मध्ये जलमन्दिरम् अस्ति (विद्यालय के बीच में जलमन्दिर है )
प्रश्न 4.
अधोलिखितानां पदानां सन्धि कुरुत – (नीचे लिखे हुए पदों की सन्धि कीजिए-)
यथा – विद्या + आलय् = विद्यालयः
उत्तर:
(क) पुस्तक + आलयः = पुस्तकालयः
(ख) सभा + आगारः = सभागार:
(ग) क्रीडा + अङ्गणम् = क्रीडाङ्गणम्
(घ) परि + ईक्षा = परीक्षा
(ङ) सु + उक्तयः = सूक्तयः
प्रश्न 5.
अधोलिखितानां पदानां वचनपरिवर्तनं कुरुत-(नीचे लिखे पदों के वचन बदलिए-)
एकवचन द्विवचन बहुवचन
उत्तर:
यथा – विद्यालयस्य विद्यालययोः विद्यालयानाम्
(क) उत्सवस्य उत्सवयोः उत्सवानाम्
(ख) शिक्षकस्य शिक्षकयोः शिक्षकानाम्
(ग) पादपस्य पादपयोः पादपानाम्
(घ) मम आवयोः अस्माकम्
(ङ) वृक्षस्य वृक्षयोः वृक्षाणाम्
प्रश्न 6.
परस्परं सुमेलयत-(आपस में मिलान कीजिए-)
उत्तर:
स्थानम् कार्यम्
(क) क्रीडाङ्गणम् ईश वन्दना
(ख) पुस्तकालयः टङ्कणस्य अभ्यासः
(ग) जलमन्दिरम् विज्ञानस्य प्रयोगाः
(घ) सभागार: क्रीडा
(ङ) प्रयोगशाला पुस्तकानाम् अध्ययनम्
(च) सङ्गणकप्रकोष्ठः जलस्य पानम्
प्रश्न 7.
अधोलिखितानां पदानां प्रयोगं कृत्वा वाक्यानि रचयत-(नीचे लिखे पदों का प्रयोग करके वाक्य बनाइये-)
आदर्शः – एषः आदर्श विद्यालयः अस्ति
उत्तर:
(क) सङ्गणकम् सः सङ्गणकम् चालयति
(ख) वयम् वयम् ईशवन्दना कुर्मः
(ग) पादपाः उद्याने पादपाः सन्ति
(घ) सम्यक् रामः सम्यक् पठति
(ङ) योगासनस्य सः योगासनस्य अभ्यास करोति
प्रश्न 8.
रेखाङ्कितपदस्य स्थाने उचितं प्रश्नवाचकपदं प्रयुज्य प्रश्ननिर्माणं कुरुत- (रेखाङ्कित पद के स्थान पर उचित प्रश्नवाचक शब्द प्रयोग करके प्रश्न बनाइये-)
(क) अनिलः विद्यालयं गच्छति
(ख) छात्रा पुस्तकं पठति
(ग) विद्यालयस्य सभागारः अस्ति
(घ) छात्रा: शिक्षकाणां सम्मानं कुर्वन्ति
(ङ) अध्यापिकायाः पुस्तकम् अस्ति
उत्तर:
(क) कः विद्यालयं गच्छति ?
(ख) छात्रा किं पठति ?
(ग) कस्य सभागारः अस्ति ?
(घ) छात्रा: केषाम् सम्मानं कुर्वन्ति ?
(ङ) कस्याः पुस्तकम् अस्ति ?
प्रश्न 9.
प्रदत्तशब्दानां षष्ठीविभक्तेः रूपाणि लिखत-(दिये हुए शब्दों के षष्ठीविभक्ति के रूप लिखिए-)
शब्द एकवचन द्विवचन बहुवचन
बालक बालकस्य बालकयोः बालकानाम्
RBSE Solutions for Class 6 Sanskrit Chapter 9 आदर्शविद्यालयः 1
RBSE Solutions for Class 6 Sanskrit Chapter 9 आदर्शविद्यालयः 2
योग्यता-विस्तारः
1. ध्यान से देखिए, पढ़िए और जानिए
RBSE Solutions for Class 6 Sanskrit Chapter 9 आदर्शविद्यालयः 3
रामायणस्य लेखक: वाल्मीकिः। रामायणम् – रामायणस्य यह षष्ठी विभक्ति का प्रयोग है। सम्बन्ध को प्रकट करने के लिए षष्ठी विभक्ति का प्रयोग होता है। ऊपर दिये गये वाक्यों में षष्ठी विभक्ति के एकवचन रूपों का प्रयोग है। इसी प्रकार से द्विवचन और बहुवचन का भी प्रयोग होता है। शिवस्य पुत्रः गणेशः। (शिव के पुत्र गणेश ।)
2.