Music, asked by anshujha14072002, 9 months ago

Please provide me some music vocal (034) sample paper other than cbse sample paper

Answers

Answered by anuradha1039
2

Answer:

Explanation Section I

खटड – I

(1x 6)

1. Tick (√) the correct answer

a) In which Raga both the Madhyams are used

(i) Bhairav

(ii) Shuddha Sarang

(iii) Bageshri

(iv) Malkauns

सही उत्तय को इॊगगत ( ) कीजजए

(अ) ककस याग भें दोनों भध्मभ प्रमोग ककए जाते है

(i) बैयव

(ii) शुद्ध सायॊग

(iii) फागेश्री

(iv) भारकौंस

b) Correct arrangement of Vibhagas in Dhamar Tala

(i) 1 2 3 4 5 / 6 7 / 8 9 10/ 11 12 13 14

(ii) 1 2 3 4 / 5 6 7 8 / 9 10/ 11 12 13 14

(iii) 1 2 / 3 4 5 / 6 7 8 9 / 10 11 12 13 14

(iv) 1 2 3 4 5 / 6 7 8 / 9 10/ 11 12 13 14

(फ) धभाय तार भें ववबाग व्मवस्था

(i) 1 2 3 4 5 / 6 7 / 8 9 10/ 11 12 13 14

(ii) 1 2 3 4 / 5 6 7 8 / 9 10/ 11 12 13 14

(iii) 1 2 / 3 4 5 / 6 7 8 9 / 10 11 12 13 14

(iv) 1 2 3 4 5 / 6 7 8 / 9 10/ 11 12 13 14  

C) In which Ragas Komal Dha is used :

(i) Bhairav – Shuddha Sarang

(ii) Bageshri - Bhairav

(iii) Bhairav - Malkauns

(iv) Malkauns – Shuddha Sarang

(स) कोभर ध का प्रमोग ककन यागों भें ककमा जाता है:

(i) बैयव – शुद्ध सायॊग

(ii) फागेश्री - बैयव

(iii) बैयव - भारकौंस

(iv) भारकौंस – शुद्ध सायॊग

d) Aroh of Raga Bhairav is

(i) Sa Re Ga Ma Pa Dha Ni Sa

(ii) Sa Re Ga Ma Pa Dha Ni Sa

(iii) Sa Re Ga Ma Pa Dha Ni Sa

(iv) Sa Re Ga Ma Pa Dha Ni Sa

(द) याग बैयव का आयोह

(i) सा ये ग भ ऩ ध नन साॊ

(ii) सा ये ग भ ऩ ध नन साॊ

(iii) सा ये ग भ ऩ ध नन साॊ

(iv) सा ये ग भ ऩ ध नन साॊ

e) In Tala Jhaptal Khali falls on the beat

i) 5th beat

(ii) 9th beat

(iii) 6th beat

(iv) 4th beat

द) झऩतार भें खारी ककस भात्रा ऩय आती है

(i) ऩाॉचवी भात्रा

(ii) नौवी भात्रा

(iii) छटी भात्रा

(iv) चौथी भात्रा

f) Which swaras are not used in the Aroh of Bageshri

i) Ma - Ni

ii) Re- Dha

iii) Re - Pa

iv) Ga - Pa

(प) याग फागेश्री के आयोह भें कौन से स्वय वजजयत हैं

(i) भ - नी

(ii) ये - ध

(iii) ये - ऩ

(iv) ग - ऩ

Section – II

खटड – II

(2x3) 6

2 Define any three of the following :

(i) Dadra

(ii) Gram

(iii) Varna

(iv) Alankar

(v) Gamak

(vi) Murchhana

ननम्नलरखखत भें से ककन्ही तीन को ऩरयबावषत कीजजए :

(i) दादया

(ii) ग्राभ

(iii) वर्य

(iv) अरॊकाय

(v) गभक

(vi) भूर्चछयना

Or

अथवा

Describe in brief the contribution to music by any two of the following

(i) Faiyaz Khan

(ii) Krishna Rao Shankar Pandit

(iii) Abdul Karim Khan

ननम्नलरखखत भें से ककन्हीॊ दो का सॊगीत भें मोगदान का सॊक्षऺप्त वर्यन कीजजए

(i) पै माज खाॉ

(ii) कृष्र् याव शॊकय ऩॊडडत

(iii) अब्दरु कयीभ खाॉ

Section – III

खटड – III

(3x2)

3 Recognize the Ragas from the following phrases and write notation of Drut

Khayal in one of the identified Ragas

(i) Ga Ma Dha , Ga Ma Ga Ni Sa

(ii) Ga Ma Re Re, Ga Ma Dha Dha Pa

(iii) Ni Dha Ma Pa Dha Ma Ga

ननम्नलरखखत स्वय सभुदामों से याग ऩहचान कय ककसी एक ऩहचान ककए हुए याग

भें द्रतु ख्मार की स्वयलरवऩ लरखखए ।

(i) ग भ ध , ग भ ग नन सा

(ii) ग भ ये ये, ग भ ध ध ऩ

(iii) नन ध भ ऩ ध, भ ग

Or

अथवा

Describe the various parts of the Tanpura along with its tuning.

तानऩुये के ववलबन्न बागों का वर्नय कयते हुए उसके लभराने की ववगध लरखखए।

Section – IV

खटड – IV

(6x1)

4. Give a detailed account of Sangeet Ratnakar.

सॊगीत यत्नाकय का ववस्ततृ वर्नय कीजजए।

Or

अथवा

Discuss the classification of Ragas during Medieval and modern period

भध्मकार तथा आधनुनक कार भें याग वगीकयर् की चचाय कीजजए।

Section – V

खटड – V

(6x1)

5 Write Thah and Chagun of Tilwada Tala and Dugun and Tigun of Rupak

Tala.

नतरवाडा तार भें ठाह एवॊ दगु ुन तथा तार रुऩक भें दगु ुन व चौगुन को तार

लरवऩफद्ध कीजजए।

Or

अथवा

Discuss the historical development of time theory of Ragas in brief.

यागों के सभम लसद्धान्त के ऐनतहालसक ववकास की सॊऺेऩ भें चचाय कीजजए।:

OHK SO I HAVE SEARCHED A LOT ON GOOGLE ABT. UR QUESTIO AND THIS WHAT I FOUND AAB YE MAAT KEHNA KI GOOGLE PAI SEARCH KIYA HAI SO REPORT KARENGE...toh dhyan dena jara ki aapne pura paper manga hai...

if this was helpful mark as brainliest ..

Similar questions