रचयन्ति का लङ् लकार रूप हैं.
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‘लङ् लकार’ का प्रयोग भूतकाल के ललए ककया जाता है| ‘लङ् लकार’ प्रथम पुरुष के ललए धातुमें लगने वाले प्रत्यय इस प्रकार हैं–
एकिचन द्वििचन बहुिचन
अ+धातु+अत्
अ+पठ्+अत्= अपठत्
सः अपठत|्
(उसने पढ़ा|)
अ +धातु+ अताम ्
अ+पठ्+अताम ् = अपठताम ्
तौ अपठताम|्
(उन दोनों ने पढ़ा|)
अ + धातु+अन्
अ +पठ् +अन्= अपठन्
ते अपठन|्
(उन सबने पढ़ा|)
प्रथम पुरुष के कताा के साथ ‘लङ् लकार’ का प्रयोग – (संस्कृत िाक्य)
एकिचन द्वििचन बहुिचन
बालकः अपठत|् बालकौ अपठताम|् बालकाः अपठन|्
बाललका अललखत|् बाललके अललखताम|् बाललकाः अललखन|्
सुनयना दग्ुधम ्अपपबत|् शारदा सुनयना च दग्ुधम ्अपपबताम|् तरुणा,शारदा सुनयना च दग्ुधम ्अपपबन|्
अध्यापपका कक्षाम ्आगच्छत|् अध्यापपके कक्षाम ्आगच्छताम|् अध्यापपकाः छात्ैः सह आगच्छन|्
अजुनु ः धनुधरु ः आसीत|् लवः कुशः च भ्रातरौ आस्ताम|् पाण्डवाः पञ्च आसन|्
छात्ः पाठम ्अस्मरत|् छात्ौ पाठम ्अस्मरताम|् छात्ाः पाठम ्अस्मरन|्
सैननकः देशम ्अरक्षत| ् सैननकौ देशम ्अरक्षताम|् सैननकाः देशम ्अरक्षन|्
सः अकुलः अस्स्त| सः मम अनुजः अस्स्त| ह्यः अकुलस्य जन्मददवसः आसीत|् सायंकाले तस्य अनेकानन लमत्ाणण गहृ म ्आगच्छन|्
तानन सवाुणण अकुलाय उपहारान् अपप अनयन|् सः केकम ् अकृन्तत|् सुकृनतः दीपपका च सुन्दरं गीतम ् अगायताम|् सवेनत्ृयम ् अपप
अकुवनु |् रात्ौ रात्रत्भोजः भवनत स्म| अन्ततः ते सवेस्वगहृम ्गच्छस्न्त स्म|
(पाठ का दहन्दी अनुवाद)
एकिचन द्वििचन बहुिचन
एक बालक ने पढ़ा| दो बालकों ने पढ़ा| अनेक बालकों ने पढ़ा|
एक बाललका ने ललखा| दो बाललकाओं ने ललखा| अनेक बाललकाओं ने ललखा|
सुनयना ने दधू पपया| शारदा और सुनयना ने दधू पपया| तरुणा,शारदा और सुनयना ने दधू पपया|
एक अध्यापपका कक्षा में आई| दो अध्यापपकाएँ कक्षा में आईं | अनेक अध्यापपकाएँ छात्ों के साथ आईं|
अजुनु एक धनुधरु था| लव और कुश दो भाई थे| पाण्डव पाँच थे|