"सर्वासु" अस्य पदस्य विशेष्य-पदं किम्?
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A force is a push or pull upon an object resulting from the object's interaction with another object. Whenever there is an interaction between two objects, there is a force upon each of the objects.
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(1)
वृक्षा: भू अन्ति। आः में मनुष्य इव भुक्त्वा प्रीत्वा च जीवन्ति मूलाने वृक्षारां मुखानि भवन्ति ते पाद: जलं पिबन्ति अत एव पादपाः कथ्यन्ते तेषां मूलानि भूमितः रसं गृहीत्वा सर्वेषु अवयवेषु नयन्ति, तेन ते प्रवर्धन्तेः पुष्पन्ति, फलन्ति। वृक्षाः अपि वर्षा शीतातपैः प्रभाविताः भवन्ति। तेऽपि सुखानि दुःखानि च अनुभवन्ति। तेषु अपि प्राणाः भवन्ति, अतएव ते प्राणिनः इव जायन्ते, वर्धन्ते, पुष्पन्ति, फलन्ति, म्रियन्ते च। ते कदापि खगमृगजलचरनराः इव न विचरन्ति अतः अचराः कथ्यन्ते। बहूपकुर्वन्ति वृक्षाः प्राणिनाम्। वृक्षाः अशरणानां शरणम्, बुभुक्षितानां भोजनम्, संतप्तानां समाश्रयाः वृष्टिकारकाः सन्ति। वृक्षारोपणं वृक्षरक्षणं च अस्माकं रक्षायै परमावश्यकम्।
हिन्दी अनुवाद-वृक्ष भूमि में उत्पन्न होते हैं। वृक्ष भी मनुष्य के समान खाकर और पीकर जीवित रहते हैं। मूल (जड़े) वृक्षों के मुख होते हैं। वे पैरों से जल पीते हैं, इसीलिए पादपाः’ कहे जाते हैं। उनकी जड़े भूमि से रस ग्रहण करके सभी अवयवों में ले जाती हैं, उससे वे बढ़ते हैं, फूल देते हैं और फल देते हैं। वृक्ष भी। वर्षा, सद, गर्मी से प्रभावित होते हैं। वे भी सुख और दुःख का अनुभव करते हैं। उनमें भी प्राण होते हैं, इसीलिए वे प्राणियों के समान उत्पन्न होते हैं, बढ़ते हैं, फूलते हैं, फलते हैं और मरते हैं। वे कभी भी पक्षी, पशु, जलचर और मनुष्यों के समान विचरण नहीं करते हैं, इसलिए अचर’ कहे जाते हैं वृक्ष प्राणियों को बहुत उपकार करते हैं। वृक्ष अशरणों के शरणदाता, भूखों का भोजन, संतप्तों के आश्रय तथा वर्षा करने वाले हैं। हमारी रक्षा के लिए वृक्षारोपण और वृक्षों की रक्षा करना परम आवश्यक है।
प्रश्नाः
वृक्षाणां मुखानि कानि भवन्ति? (एकपदेन उत्तरम्)
वृक्षाः कुत्र उद्भवन्ति? (एकपदेन उत्तरम्)
के पादपाः कथ्यन्ते? (पूर्णवाक्येन उत्तरम्)
बहूपकुर्वन्ति वृक्षाः प्राणिनाम् इत्यस्मिन् वाक्ये ‘उपकुर्वन्ति’ इति क्रिया पदस्य कर्तृपदम् किम?
तेषु अपि प्राणाः भवन्ति अस्मिन् वाक्ये ‘तेषु’ इति सर्वनामपदं कस्य संज्ञा पदस्य स्थाने प्रयुक्तम्?
चराः’ इत्यस्य विलोमपदं गद्यांशात् चित्वा लिखत।
वृक्षाः वृष्टिकारकाः सन्ति इत्यत्र विशेष्य पदं किम्?
गद्यांशस्य समुचितं शीर्षकं लिखत।
उत्तर:
मूलानि
भूमौ
वृक्षाः पादपाः कथ्यन्ते
वृक्षाः
‘वृक्षेषु’ इति स्थाने
अचराः।
वृक्षाः।
वृक्षाणां महत्त्वम्
(2)
परेषाम् उपकारः परोपकारोऽस्ति। अन्येभ्यो मनुष्येभ्यो जीवेभ्यो वा तेषां हितसम्पदानार्थं यत् किंचिंद् दीयते, तेषां साहाय्यं वा क्रियते, तत् सर्वं परोपकारशब्देन गृह्यते। संसारे परोपकार एवं स गुणो विद्यते, येन मनुष्येषु जीवेषु वा सुखस्य प्रतिष्ठा वर्तते समाजसेवायाः भावना, देशप्रेमभावना, देशभक्तिः, दीनोद्धरणभावना, परदुःखकातरता सहानुभूत्यादयश्च परोपकारगुणस्य ग्रहणेनैव भवति। परोपकारकरणेन हृदयं पवित्रं, सत्वभावसमन्वितं सरलं विनयोपेतं सरसं सदयं च भवति। परोपकारिणः परेषां दुःखं स्वीयं दुःखं मत्वा तन्नाशाय प्रयतन्ते। ते दीनेभ्यो दानं ददति, निर्धनेभ्यो धनं, वस्त्रहीनेभ्यो वस्त्रं, पिपासितेभ्यो जलं, बुभुक्षितेभ्योऽन्नं अशिक्षितेभ्यश्च शिक्षा ददति। सजनाः परोपकारेणैव प्रसन्नाः भवन्ति। ते परोपकरणे स्वीयं दुःखं न गणयन्ति। परोपकारेण सुख शान्तिश्च वर्धेते।
हिन्दी अनुवाद-दूसरों का उपकार करना ही परोपकार है। अन्य मनुष्यों अथवा जीवों के लिए उनका भला करने हेतु जो कुछ दिया जाता है अथवा उनकी सहायता की जाती है, वह सब परोपकार शब्द से ग्रहण की जाती है। संसार में परोपकार ही वह गुण है, जिससे मनुष्यों अथवा जीवों में सुख की प्रतिष्ठा है। समाजसेवा की। भावना, देशप्रेम की भावना, देशभक्ति, दीनों का उद्धार करने की भावना, परदुःखकातरता और सहानुभूति आदि परोपकार के गुण को ग्रहण करने से ही होती है। परोपकार करने से हृदयं पवित्र, सत्वभाव से युक्त, सरल, विनम्रता से युक्त, सरस और दयायुक्त होता है। परोपकार करने वाले दूसरों के दुःख को अपना दु:ख मानकर उसका विनाश करने के लिए प्रयत्न करते हैं। वे दोनों को दान देते हैं, निर्धनों को धन, वस्त्रहीनों को वस्त्र, प्यासों को जल, भूखों को अन्न और अशिक्षितों को शिक्षा देते हैं। सज्जन परोपकार से ही प्रसन्न होते हैं। वे परोपकार करने में अपने दु:ख की परवाह नहीं करते हैं। परोपकार से सुख और शान्ति बढ़ती है।
प्रश्नाः
- अन्येभ्यः मनुष्येभ्यः यत् किंचित् हितसम्पादनार्थं क्रियते तत् किम्? (एकपदेन उत्तरम्)
- सज्जना: केन प्रसन्नाः भवन्ति? (एकपदेन उत्तरम्)।
- परोपकारकरणेन हृदयं कीदृशं भवति? (पूर्णवाक्येन उत्तरम्)
- ते दीनेभ्यो दानं ददति।’ इत्यस्मिन् वाक्ये ‘ददति’ इति क्रियायाः कर्तृपदं किम्?
- ते परोपकरणे…………न गणयन्ति इत्यत्र ‘ते’ इति सर्वनामपदं कस्य संज्ञापदस्य स्थाने प्रयुक्तम् अस्ति?
- ‘निर्दयम्’ इत्यस्य विलोमपदं गद्यांशात् लिखत
- ‘स्वीयं दु:खम्’ इत्यनयोः विशेषणपदं किम्?
- गद्यांशस्य समुचितं शीर्षकं लिखत
उत्तर:
- परोपकारः।
- परोपकारेण
- परोपकारकरणेन हृदयं पवित्रं, सत्वभावसमन्वितं सरलं विनयोपेतं सरसं सदयं च भवति।
- परोपकारिणः (ते)
- सज्जनाः।
- सदयम्।
- स्वीयम्।
- परोपकारस्य महत्त्वम्