शैक्षिक मापन किस स्केल पर सम्भव नहीं है?(On what scale is educational measurement
not possible?)
O अन्तराल स्तर (Interval level)
O अनुपात स्तर(Ratio level)
O शाब्दिक स्तर(Literal level)
O इनमें से कोई नहीं (None of these)
Answers
सही उत्तर है, विकल्प...│The Correct Answer is...
O शाब्दिक स्तर (Literal level)
व्याख्या:
शैक्षिक मापन शाब्दिक स्तर पर संभव नहीं है।
शैक्षिक मापन के चार स्तर होते हैं...
- नामित मापन
- क्रमित मापन
- अंतरित मापन
- अनुपातिक मापन
नामित मापन में व्यक्ति अथवा घटनाओं के किसी गुण या विशेषता के आधार पर कोई नाम, शब्द, अंक या संकेत प्रदान किया जाता है।
क्रमित मापन में गुणों की मात्रा के आकार के आधार पर मापन किया जाता है, इसलिये इस मापन में विभिन्न श्रेणियों और उपसमूह में एक निश्चित अंतर होता है।
अंतरित मापन में भी गुणों की मात्रा के आधार पर मापन किया जाता है और उनको इस तरह श्रेणीबद्ध किया जाता है, कि हर एक उपश्रेणी में समान अंतर रहता है।
अनुपातिक मापन सबसे परिमार्जित मापन होता है, इसमें अंतरित मापन के लक्षणों के साथ परम शून्य भी होता है।
इस तरह शैक्षिक मापन शाब्दिक स्तर पर संभव नहीं है।
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Explanation:
Educational measurement is not possible at the Literal level.
There are four levels of educational measurement ...
- Nominal measurement
- Ordinal measurement
- Interval measurement
- Ratio measurement
In a Nominal measurement, a name, word, number or sign is provided based on a feature or characteristic of a person or events.
The Ordinal measurement is based on the size of the quantity of properties, so there is a definite difference in the different categories and subgroups in this measurement.
In Interval measurement, measurements are also made based on the quantity of properties and they are categorized such that there is an equal difference in each subcategory.
Ratio measurement is the most finite measurement, it also has absolute zero along with characteristics of the measured measurement.
In this way educational measurement is not possible at the literal level.
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