Hindi, asked by mrparas2003, 10 months ago

, त्योहार बनाम बाजारवाद (तात्पर्य, बाजार का वास्तविक रूप, बाजार का प्रभाव) निबंध लिखिए... Please help............. ​

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Answered by kamranubkr
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Answer:

Write the festival vs. marketism (meaning, actual form of market, influence of market) essay

The term market structure refers to the type constituents and nature of an industry. It includes the relative and absolute size of firms, active in industry, easiness in the entry into business, the demand curve of the firm products etc.

There are two extremities of the market structure on this basis, on one end there is a market of perfect competition and on the other perfect monopoly market. In between these two extremities there are monopolistic competition, oligopoly, duopoly etc

In common usage the word market designates a place where certain things are bought and sold. But when we talk about the word market in economics, we extend our concept of market well beyond the idea of single place to which the householder goes to buy something. For our present purpose, we define a market as an area over which buyers and sellers negotiate the exchange of a well- defined commodity. For a single market to exist, it must be possible for buyers and sellers to communicate with each other and to make meaningful deals over the whole market.

Several economists have attempted to define the term market as used in economics.

In contemporary society, festival tourism is becoming increasingly popular. As a new form of tourism activity, festival tourism had been adopted in many places. However, some have not received the expected results. Since some factors, affect directly the development of festival tourism, they therefore need to be considered for marketing and operating.

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Answered by dackpower
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Answer:

समकालीन समाज में, त्योहार पर्यटन तेजी से लोकप्रिय हो रहा है। पर्यटन गतिविधि के एक नए रूप के रूप में, त्योहार पर्यटन को कई स्थानों पर अपनाया गया था। हालांकि, कुछ को अपेक्षित परिणाम नहीं मिले हैं। चूंकि कुछ कारक, सीधे त्योहार पर्यटन के विकास को प्रभावित करते हैं, इसलिए उन्हें विपणन और संचालन के लिए विचार करने की आवश्यकता होती है

जैसा कि सभी जानते हैं, एक गंतव्य को स्थापित करने और विकसित करने में निर्माण महत्वपूर्ण भूमिका निभाते हैं। "पर्यटन उत्पाद का उत्पादन के बिंदु पर सेवन किया जाता है और उपभोक्ता को निर्माता के सीधे संपर्क में लाता है" । इसी कारण से, त्योहार पर्यटन के लिए, त्यौहार पर्यटन आकर्षण के रूप में मुख्य कार्य हैं। पर्यटकों को त्योहारों के लिए विशेष रूप से आकर्षित किया जाता है और त्योहारों और पर्यटकों की मांग के विकास के बीच एक मजबूत संबंध है। निस्संदेह, त्योहारों और पर्यटन के बीच एक मजबूत संबंध है । "यह प्रचुर प्रमाणों से दिखाया गया है कि अनगिनत त्योहारों को पर्यटकों के आकर्षण के रूप में विपणन किया जाता है और निश्चित पर्यटक प्रवाह को आकर्षित किया जाता है" हालांकि, त्योहारों में एक सामाजिक और सांस्कृतिक जटिलता होती है। इसके अलावा, यदि कोई मेजबान समुदाय नहीं था, तो कोई त्योहार नहीं हो सकता है , कहीं भी, सांस्कृतिक और सामाजिक त्योहार पर्यटन के विकास में प्रमुख आकर्षण हैं।

सही लक्ष्य बाजार की खोज सफल विपणन की गारंटी है। विपणन सिद्धांत की आधारशिला उपभोक्ता की मांग है। इसलिए, बाज़ारिया को उपभोक्ता व्यवहार विश्लेषण के तीन संबंधित पहलुओं को समझना होगा: उपभोक्ता प्रेरणा, उपभोक्ता टाइपिंग और उपभोक्ता क्रय प्रक्रिया।

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