Write a story on timetable in Hindi. Please fast
Answers
Answer:
The Story of a Timetable
MAY 29, 2017 ~ LENABELLINA
I have just completed my first ever secondary school timetable. It has been a huge learning curve and I have decided to write a bit about it to help anyone who might find themselves in the same position as I was back last December.
When a colleague left at short notice and I took on acting head of teaching and learning secondary, the timetable came as part of my remit. I had never been involved in timetabling before but had attended a two day course on the principles of secondary timetabling back in 2015 and still had the useful notes, folder and certificate.
The most important part of that course was that it provided me with the following image:
There is a school’s worth of pupils standing in the school playground. Every teaching period of the day, they all have to be grouped in a slightly different configuration to attend a class with a teacher in a room. The timetable is the organisational structure that allows for this.
When timetabling, you must ensure that every pupil is catered for and that no teacher or room is doubled up.
(There are computer programmes that help with the whole of this process and can make it a simple task. If you can afford one that has good reviews, it may be worth it. But I was not able to purchase one for the whole process and so I and going to describe the process that I went through. I know colleagues who have timetabled for years and still prefer to work with paper and pen and in their head rather than using a programme.)
In late March, I attended a course with SEEMIS on how to use the two parts of SEEMIS (COS and SETTS) that can assist with timetabling. It was useful but I left it with major anxiety as I felt that I had lots of unanswered questions and that there was not a huge connection between the SEEMIS training and the two day course I had done previously….
However, a simple image that I created to help me was to imagine that COS and SETTS (SEEMIS Extended Timetabling Toolkit System) are two tables. On the COS table, you have lists of all of your pupils and their option choices as well as a framework showing option columns and numbers of sections (classes) in each year group. Here you can also move pupils into the correct sections (classes) and create class lists.
In SETTS you have a similar framework but also information about staffing and rooms.
Neither table does the actual process of creating the overall timetable (schematic or chronological – see below) for you.
You have to do this yourself, sitting at a third table between the two with a range of pieces of paper, coloured pens and pencils, tippex mice and endless cups of coffee).
Answer:
एक समय सारिणी की कहानी
मई 29, 2017 ~ लेनबेलिना
मैंने अभी-अभी अपना पहला माध्यमिक विद्यालय समय सारिणी पूरा किया है। यह सीखने का एक बड़ा हिस्सा रहा है और मैंने इसके बारे में थोड़ा लिखने का फैसला किया है ताकि जो कोई भी व्यक्ति खुद को उसी स्थिति में पा सके, जैसा कि मैं पिछले दिसंबर में वापस आया था।
जब एक सहकर्मी ने अल्प सूचना पर छोड़ दिया और मैंने माध्यमिक शिक्षा और शिक्षण का कार्यभार संभाला, तो समय सारिणी मेरे परिहार के हिस्से के रूप में आई। मैं इससे पहले समय-सारिणी में कभी शामिल नहीं हुआ था, लेकिन 2015 में वापस माध्यमिक समय-सारिणी के सिद्धांतों पर दो दिवसीय पाठ्यक्रम में भाग लिया था और अभी भी उपयोगी नोट्स, फ़ोल्डर और प्रमाण पत्र था।
उस पाठ्यक्रम का सबसे महत्वपूर्ण हिस्सा यह था कि इसने मुझे निम्नलिखित छवि प्रदान की:
स्कूल के खेल के मैदान में विद्यार्थियों के लिए एक स्कूल का मूल्य है। दिन की हर शिक्षण अवधि, उन सभी को एक कमरे में एक शिक्षक के साथ कक्षा में भाग लेने के लिए थोड़ा अलग कॉन्फ़िगरेशन में समूहीकृत किया जाना है। समय सारिणी संगठनात्मक संरचना है जो इसके लिए अनुमति देती है।
समय-सारिणी करते समय, आपको यह सुनिश्चित करना होगा कि हर छात्र के लिए यह सुनिश्चित किया जाए कि कोई शिक्षक या कमरा दोगुना न हो।
(ऐसे कंप्यूटर प्रोग्राम हैं जो इस पूरी प्रक्रिया में मदद करते हैं और इसे एक सरल कार्य बना सकते हैं। यदि आप किसी को अच्छी समीक्षा दे सकते हैं, तो वह इसके लायक हो सकता है। लेकिन मैं पूरी प्रक्रिया के लिए एक खरीद नहीं कर पाया। इसलिए मैं उस प्रक्रिया का वर्णन करने जा रहा हूं, जिससे मैं गुजरा हूं। मैं उन सहयोगियों को जानता हूं जो वर्षों से समयबद्ध हैं और फिर भी एक कार्यक्रम का उपयोग करने के बजाय कागज और कलम और उनके सिर के साथ काम करना पसंद करते हैं।)
मार्च के उत्तरार्ध में, मैंने SEEMIS के साथ एक कोर्स में भाग लिया, जिसमें SEEMIS (COS और SETTS) के दो भागों का उपयोग किया गया जो समय-सारिणी के साथ सहायता कर सकते हैं। यह उपयोगी था लेकिन मैंने इसे बड़ी चिंता के साथ छोड़ दिया क्योंकि मुझे लगा कि मेरे पास बहुत सारे अनुत्तरित प्रश्न हैं और यह कि SEEMIS प्रशिक्षण और मेरे द्वारा पहले किए गए दो दिवसीय पाठ्यक्रम के बीच बहुत बड़ा संबंध नहीं था।
हालाँकि, एक सरल छवि जो मैंने मेरी मदद करने के लिए बनाई थी, यह कल्पना करने के लिए थी कि COS और SETTS (SEEMIS एक्सटेंडेड टाइमटेबलिंग टूलकिट सिस्टम) दो टेबल हैं। COS तालिका में, आपके पास अपने सभी विद्यार्थियों की सूची और उनके विकल्प विकल्पों के साथ-साथ प्रत्येक वर्ष समूह में अनुभागों (वर्गों) के विकल्प कॉलम और संख्या दिखाने वाली एक रूपरेखा है। यहां आप विद्यार्थियों को सही वर्गों (कक्षाओं) में स्थानांतरित कर सकते हैं और कक्षा सूची बना सकते हैं।
सेट्स में आपके पास एक समान ढांचा है लेकिन स्टाफिंग और कमरों के बारे में भी जानकारी है।
न तो तालिका आपके लिए समग्र समय सारिणी (योजनाबद्ध या कालानुक्रमिक - नीचे देखें) बनाने की वास्तविक प्रक्रिया करती है।
आपको खुद ऐसा करना होगा, दोनों के बीच एक तीसरी मेज पर बैठकर कागज के टुकड़े, रंगीन पेन और पेंसिल, टिप्पेक्स के चूहे और कॉफी के अंतहीन कप)।
Explanation: