Harihar kaka summary in english
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Harihar Kaka was a very good person; both of his wives had gone to heaven, so he had no children Kaka had 15 gardens and land, because they had four brothers, therefore their entire 60 gardens were divided into 4 parts and they got 15 gardens and land. The land Kaka owned had no owner so he was scared that someone might own it by unlawful means.
So to deal with this problem he adopted a lot of ways by which he could save his land, his brother asked their wives to be nice to him so that he could give his land to his brothers after some time they started insulting him and did not even ask him for food.
Once Kaka was infuriated because of the treatment he was getting from his family he said that he is very mad at them for making him feel like that and not giving him good treatment.
So one day one of his brothers took Kaka to somewhere he could make him understand that if he gives his land to him then he will be rewarded for this and he will directly go to heaven for carrying out this deed.
When Kaka wouldn't agree to give the land then he forced him to give the land to him and also took his thumbprints on the papers, as soon as the brothers of Kaka came to know about this they helped Kaka get out of this problem.
And when his brothers took Kaka home he gave him a really good treatment and also took care of him and again his brothers and their wives took care of him and when he agreed to give the land to his brothers they treated him badly and also forced him to give all the land so Kaka went to police and told them the whole situation.
After sometime Kaka lost his power to talk and also fell really ill he hired a person who could make him food and take care of him, later Kaka passed away.
Answer:
Explanation:
कथा वाचक और हरिहर काका की
उम्र में काफी अंतर होने के बावजूद वह उनका पहला मित्र था। महंत और हरिहर काका के
भाई ने अपना लक्ष्य साधने के लिए हरिहर काका के साथ बुरा व्यवहार करा। हरिहर काका
अनपढ़ थे पर उनको दुनिया की बेहतर समझ थी। उन्होंने अपने अनुभव से सीखा था कि
संपत्ति छिन जाने के बाद व्यक्ति की बड़ी दुर्दशा होती है। वे अनेक लोगों के बारे
में जानते थे जिनकी संपत्ति अपने नाम लिखवाने के बाद उनके घर वालों ने उनकी हालत
कुत्ते से भी बत्तर कर दी थी। इसलिए उन्होंने तय कर लिया था कि जीते जी वे अपनी
जायदाद किसी के नाम नहीं लिखेंगे।
ठाकुरबारी की घटना के बाद उन्हें पता चल
गया कि कोई उन्हें मार नहीं सकता था, सिर्फ धमका सकता था। इसलिए उन्हें मृत्यु का
भय नहीं था और उन्होंने अपने भाइयों को इस बात के बारे में चुनौती भी दी थी।
हरिहर काका को जब यह असलियत पता चली कि सब
लोग उनकी जायदाद के पीछे पड़े हैं तो उन्हें उन सब लोगों की याद आई जिन्होंने अपने
परिवार के मोह में आकर अपनी जमीन उनके नाम कर दी थी और अपने अंतिम दिन तक कष्ट
भोगते रहे। वे लोग भोजन तक के लिए तरसते रहे। इसलिए उन्होंने सोचा कि ऐसा जीवन
व्यतीत करने से तो एक बार मरना अच्छा है। उन्होंने तय किया कि जीते जी किसी को
जमीन नहीं देंगे। वे मरने को तैयार थे। इसीलिए लेखक कहते हैं कि अज्ञान की स्थिति
में मनुष्य मृत्यु से डरता है परन्तु ज्ञान होने पर मृत्यु वरण को तैयार रहता
है।
OR
कथा वाचक और हरिहर काका की उम्र में काफी अंतर होने के बावजूद वह उनका पहला मित्र था। महंत और हरिहर काका के भाई ने अपना लक्ष्य साधने के लिए हरिहर काका के साथ बुरा व्यवहार करा। हरिहर काका अनपढ़ थे पर उनको दुनिया की बेहतर समझ थी। उन्होंने अपने अनुभव से सीखा था कि संपत्ति छिन जाने के बाद व्यक्ति की बड़ी दुर्दशा होती है। वे अनेक लोगों के बारे में जानते थे जिनकी संपत्ति अपने नाम लिखवाने के बाद उनके घर वालों ने उनकी हालत कुत्ते से भी बत्तर कर दी थी। इसलिए उन्होंने तय कर लिया था कि जीते जी वे अपनी जायदाद किसी के नाम नहीं लिखेंगे।
ठाकुरबारी की घटना के बाद उन्हें पता चल गया कि कोई उन्हें मार नहीं सकता था, सिर्फ धमका सकता था। इसलिए उन्हें मृत्यु का भय नहीं था और उन्होंने अपने भाइयों को इस बात के बारे में चुनौती भी दी थी।
हरिहर काका को जब यह असलियत पता चली कि सब लोग उनकी जायदाद के पीछे पड़े हैं तो उन्हें उन सब लोगों की याद आई जिन्होंने अपने परिवार के मोह में आकर अपनी जमीन उनके नाम कर दी थी और अपने अंतिम दिन तक कष्ट भोगते रहे। वे लोग भोजन तक के लिए तरसते रहे। इसलिए उन्होंने सोचा कि ऐसा जीवन व्यतीत करने से तो एक बार मरना अच्छा है। उन्होंने तय किया कि जीते जी किसी को जमीन नहीं देंगे। वे मरने को तैयार थे। इसीलिए लेखक कहते हैं कि अज्ञान की स्थिति में मनुष्य मृत्यु से डरता है परन्तु ज्ञान होने पर मृत्यु वरण को तैयार रहता है।
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