Hindi, asked by yashodaporwal1, 17 days ago

संस्कृत मे पेड़ो की वार्तालाप​

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Answered by ShristeeMaurya
2

Answer:

पूरे संवाद को ध्यान से पढ़ना चाहिए ।

प्रथम प्रश्न का उत्तर लिखने से पहले दूसरे प्रश्न को अवश्य पढ़ लेना चाहिए, क्योंकि संवाद में प्रश्नों के उत्तर प्रायः । अगले प्रश्न के अन्दर ही मिल जाते हैं ।

उत्तर देते समय वाक्य को लम्बा नहीं रखना चाहिए ।

उत्तर प्रश्न के अनुसार ही होना चाहिए अर्थात् अपेक्षित उत्तर ही होना चाहिए ।

संवाद-लेखन में लिंग-वचन का ध्यान रखना अत्यन्त आवश्यक है।

यदि संवाद बड़े और छोटे व्यक्ति के मध्य हों तो छोटे व्यक्ति का संवाद आज्ञात्मक नहीं होना चाहिए ।

वार्तालाप के काल का ध्यान भी रखना आवश्यक है ।

मजूषा में दिए गये शब्दों के चयन के समय कर्ता-क्रिया, संज्ञा-सर्वनाम तथा विशेषण-विशेष्य आदि के समुचित समन्वय को भी ध्यान में अवश्य रखना चाहिए ।

मंजूषा के शब्दों को ध्यानपूर्वक पढ़कर ही प्रयोग करना चाहिए ।

आदेशात्मक-संवाद में उत्तर प्रायः वर्तमान काल या भूतकाल में होते हैं, अत: तदनुसार ही उत्तर देना चाहिए ।

पाठ्यपुस्तक में प्रदत्त संवाद

(1) मञ्जूषात: उपयुक्तपदानि गृहीत्वा अध्ययनविषये पितापुत्रयोः संवादं पूरयतु

मञ्जूषा- अध्यापकः, विषये, गणिते, व्यवस्था, स्थानान्तरणम्, अध्ययनं, समीचीनं, काठिन्यम्।

पिता – रमेश ! तव …………….कथं प्रचलति ?

रमेशः – हे पितः! अध्ययनं तु…………….प्रचलति ।।

पिता – कोऽपि विषयः एतादृशः अस्ति यस्मिन् त्वं …………….अनुभवसि ?

रमेशः – आम्! …………..मम स्थितिः सम्यक् नास्ति । यतोहि अस्माकं विद्यालये इदानीं गणितस्य …….. नास्ति।

पिता – त्वं पूर्वं तु माम् अस्मिन्…………….न उक्तवान् !

रमेशः – पूर्वं तु अध्यापक-महोदयः आसीत् परं एकमासात् पूर्वमेव तस्य……………अन्यत्र अभवत् ।

पिता – अस्तु । अहं तव कृते गृहे एव गणिताध्यापकस्य …………….करिष्यामि।

रमेशः – धन्यवादाः।

उदाहरणार्थ-समाधानमः –

पिता – रमेश! तव अध्ययनं कथं प्रचलति ? (रमेश ! तेरा अध्ययन (पढ़ाई) कैसा चल रहा है ?)

रमेशः – हे पितः। अध्ययनं तु समीचीनं प्रचलति। (पिताजी ! अध्ययन तो ठीक चल रहा है ।)

पिता – कोऽपि विषयः एतादृशः अस्ति यस्मिन् त्वं काठिन्यम् अनुभवसि ?

(कोई भी विषय ऐसा है, जिसमें तुम्हें कठिनाई अनुभव हो रही हो?)

रमेशः – आम्! गणिते मम स्थितिः सम्यक् नास्ति। यतोहि अस्माकं विद्यालये इदानीं गणितस्य अध्यापकः नास्ति।

(हाँ! गणित में मेरी स्थिति ठीक नहीं है। क्योंकि हमारे विद्यालय में इस समय गणित का अध्यापक नहीं है।)

पिता – त्वं पूर्वं तु माम् अस्मिन विषये न उक्तवान् !

(तुमने पहले तो मुझसे इस विषय के बारे में नहीं कही ।)

रमेशः – पूर्वं तु अध्यापक-महोदयः आसीत् परं एकमासात् पूर्वमेव तस्य स्थानान्तरणम् अन्यत्र अभवत् ।

(पहले तो अध्यापक महोदय थे, लेकिन एक महीने पूर्व ही उनका स्थानान्तरण दूसरी जगह हो गया ।)

पिता – अस्तु । अहं तव कृते गृहे एव गणिताध्यापकस्य व्यवस्था करिष्यामि।।

(हो! मैं तुम्हारे लिए घर पर ही गणित अध्यापक की व्यवस्था करूंगा।)

रमेशः – धन्यवादाः। ( धन्यवाद ।)

(2) मञ्जूषायां प्रदत्तपदैः ‘जयपुरभ्रमणम्’ इति विषये मित्रयोः परस्परं वार्तालापं पूरयतु।

मजूषा- मित्रैः, जयपुरं, कार्यक्रमः, दर्शनीयम्, यात्रानुभवविषये, द्रक्ष्यामः

विनोदः – अंकित ! श्वः भवान् कुत्र गमिष्यति ?

अंकितः – अहं ……………..गमिष्यामि ।

विनोदः – तत्र किमपि कार्यं वर्तते ? अथवा …………… एव गच्छति ?

अंकितः – कार्यं नास्ति, अहं तु …………….. सह भ्रमणार्थं गच्छामि।

विनोदः – जयपुरे कुत्र-कुत्र भ्रमणस्य …………….. अस्ति?

अंकितः – वयं तत्र आमेर-दुर्गं, जयगढ़दुर्ग, गोविन्ददेव-मन्दिरं च ….. ।

विनोदः – तत्र नाहरगढ़-दुर्गमपि पश्यतु । तदपि ……………. अस्ति ।

अंकितः – यदि समयः.अवशिष्टः भविष्यति तर्हि निश्चयेन तत्र गमिष्यामः ।

विनोदः – बाढ़ मित्र ! नमस्ते! इदानीम् अहं गच्छामि। सोमवासरे आवां पुन: मिलिष्याव:। तदा ……… वार्तालापं करिष्यावः।

उत्तरम् –

विनोदः – अंकित ! श्वः भवान् कुत्र गमिष्यति? (अंकित कल आप कहाँ जाओगे?)

अंकितः – अहं जयपुरं गमिष्यामि। (मैं जयपुर जाऊँगा।)

विनोदः – तत्र किमपि कार्यं वर्तते ? अथवा भ्रमणार्थम् एव गच्छति ?

(वहाँ कोई भी कार्य है अथवा घूमने के लिए ही जाना है।)

अंकितः – कार्यं नास्ति, अहं तु मित्रैः सह भ्रमणार्थं गच्छामि।

(कार्य नहीं है, मैं तो मित्रों के साथ घूमने के लिए जाता हूँ ।)

विनोदः – जयपुरे कुत्र-कुत्र भ्रमणस्य कार्यक्रमः अस्ति?

(जयपुर में कहाँ-कहाँ घूमने का कार्यक्रम है?)

अंकित: – वयं तत्र आमेर-दुर्गं, जयगढ़दुर्ग, गोविन्ददेव-मन्दिरं च दक्ष्यामः ।

(हम सब वहाँ आमेर किला, जयगढ़ किला और गोविन्द मन्दिर देखेंगे।)

विनोदः – तत्र नाहरगढ़-दुर्गमपि पश्यतु । तदपि दर्शनीयम् अस्ति।

(वहाँ नाहरगढ़ किला भी देखो, वह भी देखने योग्य है।)

अंकितः – यदि समय: अवशिष्टः भविष्यति तर्हि निश्चयेन तत्र गमिष्यामः।

(यदि समय शेष रहेगा तो निश्चित रूप से वहाँ जायेंगे।)

विनोदः – बाढ़ मित्र ! नमस्ते! इदानीम् अहं गच्छामि। सोमवासरे आवां पुन: मिलिष्यावः। तदा यात्रानुभवविषये वार्तालापं करिष्याव:। (ठीक ! मित्र नमस्ते। इस समय मैं जाता हूँ । सोमवार को हम दोनों फिर मिलेंगे। तब यात्रा विषय के बारे में

Answered by shubham4226
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Answer:

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पूरे संवाद को ध्यान से पढ़ना चाहिए ।

प्रथम प्रश्न का उत्तर लिखने से पहले दूसरे प्रश्न को अवश्य पढ़ लेना चाहिए, क्योंकि संवाद में प्रश्नों के उत्तर प्रायः । अगले प्रश्न के अन्दर ही मिल जाते हैं ।

उत्तर देते समय वाक्य को लम्बा नहीं रखना चाहिए ।

उत्तर प्रश्न के अनुसार ही होना चाहिए अर्थात् अपेक्षित उत्तर ही होना चाहिए ।

संवाद-लेखन में लिंग-वचन का ध्यान रखना अत्यन्त आवश्यक है।

यदि संवाद बड़े और छोटे व्यक्ति के मध्य हों तो छोटे व्यक्ति का संवाद आज्ञात्मक नहीं होना चाहिए ।

वार्तालाप के काल का ध्यान भी रखना आवश्यक है ।

मजूषा में दिए गये शब्दों के चयन के समय कर्ता-क्रिया, संज्ञा-सर्वनाम तथा विशेषण-विशेष्य आदि के समुचित समन्वय को भी ध्यान में अवश्य रखना चाहिए ।

मंजूषा के शब्दों को ध्यानपूर्वक पढ़कर ही प्रयोग करना चाहिए ।

आदेशात्मक-संवाद में उत्तर प्रायः वर्तमान काल या भूतकाल में होते हैं, अत: तदनुसार ही उत्तर देना चाहिए ।

पाठ्यपुस्तक में प्रदत्त संवाद

(1) मञ्जूषात: उपयुक्तपदानि गृहीत्वा अध्ययनविषये पितापुत्रयोः संवादं पूरयतु

मञ्जूषा- अध्यापकः, विषये, गणिते, व्यवस्था, स्थानान्तरणम्, अध्ययनं, समीचीनं, काठिन्यम्।

पिता – रमेश ! तव …………….कथं प्रचलति ?

रमेशः – हे पितः! अध्ययनं तु…………….प्रचलति ।।

पिता – कोऽपि विषयः एतादृशः अस्ति यस्मिन् त्वं …………….अनुभवसि ?

रमेशः – आम्! …………..मम स्थितिः सम्यक् नास्ति । यतोहि अस्माकं विद्यालये इदानीं गणितस्य …….. नास्ति।

पिता – त्वं पूर्वं तु माम् अस्मिन्…………….न उक्तवान् !

रमेशः – पूर्वं तु अध्यापक-महोदयः आसीत् परं एकमासात् पूर्वमेव तस्य……………अन्यत्र अभवत् ।

पिता – अस्तु । अहं तव कृते गृहे एव गणिताध्यापकस्य …………….करिष्यामि।

रमेशः – धन्यवादाः।

उदाहरणार्थ-समाधानमः –

पिता – रमेश! तव अध्ययनं कथं प्रचलति ? (रमेश ! तेरा अध्ययन (पढ़ाई) कैसा चल रहा है ?)

रमेशः – हे पितः। अध्ययनं तु समीचीनं प्रचलति। (पिताजी ! अध्ययन तो ठीक चल रहा है ।)

पिता – कोऽपि विषयः एतादृशः अस्ति यस्मिन् त्वं काठिन्यम् अनुभवसि ?

(कोई भी विषय ऐसा है, जिसमें तुम्हें कठिनाई अनुभव हो रही हो?)

रमेशः – आम्! गणिते मम स्थितिः सम्यक् नास्ति। यतोहि अस्माकं विद्यालये इदानीं गणितस्य अध्यापकः नास्ति।

(हाँ! गणित में मेरी स्थिति ठीक नहीं है। क्योंकि हमारे विद्यालय में इस समय गणित का अध्यापक नहीं है।)

पिता – त्वं पूर्वं तु माम् अस्मिन विषये न उक्तवान् !

(तुमने पहले तो मुझसे इस विषय के बारे में नहीं कही ।)

रमेशः – पूर्वं तु अध्यापक-महोदयः आसीत् परं एकमासात् पूर्वमेव तस्य स्थानान्तरणम् अन्यत्र अभवत् ।

(पहले तो अध्यापक महोदय थे, लेकिन एक महीने पूर्व ही उनका स्थानान्तरण दूसरी जगह हो गया ।)

पिता – अस्तु । अहं तव कृते गृहे एव गणिताध्यापकस्य व्यवस्था करिष्यामि।।

(हो! मैं तुम्हारे लिए घर पर ही गणित अध्यापक की व्यवस्था करूंगा।)

रमेशः – धन्यवादाः। ( धन्यवाद ।)

(2) मञ्जूषायां प्रदत्तपदैः ‘जयपुरभ्रमणम्’ इति विषये मित्रयोः परस्परं वार्तालापं पूरयतु।

मजूषा- मित्रैः, जयपुरं, कार्यक्रमः, दर्शनीयम्, यात्रानुभवविषये, द्रक्ष्यामः

विनोदः – अंकित ! श्वः भवान् कुत्र गमिष्यति ?

अंकितः – अहं ……………..गमिष्यामि ।

विनोदः – तत्र किमपि कार्यं वर्तते ? अथवा …………… एव गच्छति ?

अंकितः – कार्यं नास्ति, अहं तु …………….. सह भ्रमणार्थं गच्छामि।

विनोदः – जयपुरे कुत्र-कुत्र भ्रमणस्य …………….. अस्ति?

अंकितः – वयं तत्र आमेर-दुर्गं, जयगढ़दुर्ग, गोविन्ददेव-मन्दिरं च ….. ।

विनोदः – तत्र नाहरगढ़-दुर्गमपि पश्यतु । तदपि ……………. अस्ति ।

अंकितः – यदि समयः.अवशिष्टः भविष्यति तर्हि निश्चयेन तत्र गमिष्यामः ।

विनोदः – बाढ़ मित्र ! नमस्ते! इदानीम् अहं गच्छामि। सोमवासरे आवां पुन: मिलिष्याव:। तदा ……… वार्तालापं करिष्यावः।

उत्तरम् –

विनोदः – अंकित ! श्वः भवान् कुत्र गमिष्यति? (अंकित कल आप कहाँ जाओगे?)

अंकितः – अहं जयपुरं गमिष्यामि। (मैं जयपुर जाऊँगा।)

विनोदः – तत्र किमपि कार्यं वर्तते ? अथवा भ्रमणार्थम् एव गच्छति ?

(वहाँ कोई भी कार्य है अथवा घूमने के लिए ही जाना है।)

अंकितः – कार्यं नास्ति, अहं तु मित्रैः सह भ्रमणार्थं गच्छामि।

(कार्य नहीं है, मैं तो मित्रों के साथ घूमने के लिए जाता हूँ ।)

विनोदः – जयपुरे कुत्र-कुत्र भ्रमणस्य कार्यक्रमः अस्ति?

(जयपुर में कहाँ-कहाँ घूमने का कार्यक्रम है?)

अंकित: – वयं तत्र आमेर-दुर्गं, जयगढ़दुर्ग, गोविन्ददेव-मन्दिरं च दक्ष्यामः ।

(हम सब वहाँ आमेर किला, जयगढ़ किला और गोविन्द मन्दिर देखेंगे।)

विनोदः – तत्र नाहरगढ़-दुर्गमपि पश्यतु । तदपि दर्शनीयम् अस्ति।

(वहाँ नाहरगढ़ किला भी देखो, वह भी देखने योग्य है।)

अंकितः – यदि समय: अवशिष्टः भविष्यति तर्हि निश्चयेन तत्र गमिष्यामः।

(यदि समय शेष रहेगा तो निश्चित रूप से वहाँ जायेंगे।)

विनोदः – बाढ़ मित्र ! नमस्ते! इदानीम् अहं गच्छामि। सोमवासरे आवां पुन: मिलिष्यावः। तदा यात्रानुभवविषये वार्तालापं करिष्याव:। (ठीक ! मित्र नमस्ते। इस समय मैं जाता हूँ । सोमवार को हम दोनों फिर मिलेंगे। तब यात्रा विषय के बारे में

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