स्वतंत्रता के बाद के कलर की विशेषताओं की व्याख्या कीजिए
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भारत का राष्ट्रीय ध्वज जिसे तिरंगा भी कहते हैं, तीन रंग की क्षैतिज पट्टियों के बीच नीले रंग के एक चक्र द्वारा सुशोभित ध्वज है। इसकी अभिकल्पना पिंगली वैंकैया ने की थी। इसे १५ अगस्त १९४७ को अंग्रेजों से भारत की स्वतंत्रता के कुछ ही दिन पूर्व २२ जुलाई, १९४७ को आयोजित भारतीय संविधान-सभा की बैठक में अपनाया गया था। इसमें तीन समान चौड़ाई की क्षैतिज पट्टियाँ हैं, जिनमें सबसे ऊपर केसरिया रंग की पट्टी जो देश की ताकत और साहस को दर्शाती है, बीच में श्वेत पट्टी धर्म चक्र के साथ शांति और सत्य का संकेत है ओर नीचे गहरे हरे रंग की पट्टी देश के शुभ, विकास और उर्वरता को दर्शाती है।ध्वज की लम्बाई एवं चौड़ाई का अनुपात ३:२ है। सफेद पट्टी के मध्य में गहरे नीले रंग का एक चक्र है जिसमें २४ आरे (तीलियां) होते हैं। यह इस बात प्रतीक है भारत निरंतर प्रगतिशील है| इस चक्र का व्यास लगभग सफेद पट्टी की चौड़ाई के बराबर होता है व इसका रूप सारनाथ में स्थित अशोक स्तंभ के शेर के शीर्षफलक के चक्र में दिखने वाले की तरह होता है। भारतीय राष्ट्रध्वज अपने आप में ही भारत की एकता, शांति, समृद्धि और विकास को दर्शाता हुआ दिखाई देता है।
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Post-Independence Migration to High-Wage Economies ... Further, as people who differ in skin color from the majority society in most host on skin color and gender during the post-Independence decades? ... portrayal of women, and more importantly explain in a more nuanced fashion how gulls Larus cachinnans from different ages, between post-independence and ... of an optimal body mass for reproduction, could explain these findings.It is widely believed that, by comparison with other developing regions, Africa's post-Independence development ...They can explain how many different characteristics are inherited, in a wide range of ... Example: Snail Shell ColorAlthough only the Orange color revolutions actually had a color as it ... to explain the revolutions that happened in post- Soviet Eurasia as ...After India gained independence in 1947, a group of artists formed the Progressive ... Post-Independence Indian Art.
The modern Indian art movement in Indian painting is considered to have begun in Calcutta in the late nineteenth century. The old traditions of painting had more or less died out in Bengal and new schools of art were started by the British.[1] Initially, protagonists of Indian art such as Raja Ravi Varma drew on Western traditions and techniques including oil paint and easel painting. A reaction to the Western influence led to a revival in primitivism, called as the Bengal school of art, which drew from the rich cultural heritage of India. It was succeeded by the Santiniketan school, led by Rabindranath Tagore's harking back to idyllic rural folk and rural life. Despite its country-wide influence in the early years, the importance of the School declined by the 'forties' and now it is as good as dead.
- Ravi Varma's work, such as Shakuntala (pictured), considered to be that of the finest painter till then, was later criticised for being trivial.Bharat Mata by Abanindranath Tagore (1871–1951), a nephew of the poet Rabindranath Tagore, and a pioneer of the movement