3. एकवाक्येन उत्तरम् दीयताम्।
(एक वाक्य में उत्तर दीजिए। Answer in one sentence.)
(क) अनुरागेण सह अर्णवस्य कलहः किमर्थम् भवति?
(ख) अर्णवः किम् विचार्य अनुरागेण सह कलहम् करोति?
(ग) अर्णवः मात्रे (अम्बायै) किम् प्रतिजानाति?
Answers
Explanation:
1 संस्कृत भाषा में किमर्थं का अर्थ होता है किसलिए अगर कोई व्यक्ति किसी से पूछता है कि तुम किस काम लिए वहां जा रहे हो, तो उसे हम संस्कृत में बोलेंगे किमर्थं कार्यम्
In Sanskrit language meaning of Kimartham (किमर्थं) is For What
आप किस कारण से वहां जा रहे हैं = भवतः किमर्थं तत्र गच्छति
( 3 ) प्रकृति: समेषां प्राणिनां संरक्षणाय यतते|इयं सर्वान् पुष्णाति विविधैः प्रकारै:, तर्पयति च सुखसाधनैः| पृथिवी, जलं, तेजो, वायु:, आकाशश्चास्या: प्रमुखानि तत्वानि| तान्येव मिलित्वा पृथक्तया वाऽस्माकं पर्यावरणं रचयन्ति| आव्रियते परितः समन्तात् लोकोऽनेनेति पर्यावरणम्| यथाऽजातशिशु: मातृगर्भे सुरक्षितस्तिष्ठति तथैव मानवः पर्यावरणकुक्षौ| परिष्कृतं प्रदूषणरहितं च पर्यावरणमस्मभ्यं सान्सारिकं जीवनसुखम्, सद्विचारं, सत्यसङ्कल्पं, माङ्गलिकसामग्रीञ्च प्रददाति|प्रकृतिकोपैः आतङ्कितो जनः किं कर्तुं प्रभवति? जलप्लावनैः, अग्निभयैः, भूकंपैः, वात्याचक्रै:, उल्कापातादिभिश्च संतप्तस्य मानवस्य क्व मङ्गलम्?
१. प्रकृति: केषाम संरक्षणाय यतते? प्राणिनां
२. का विविधैः प्रकारै: सर्वान् पुष्णाति च तर्पयति? प्रकृति:
३. प्रकृति: कथं रक्षणं करोति? यथाऽजातशिशु: मातृगर्भे सुरक्षितस्तिष्ठति तथैव मानवः पर्यावरणकुक्षौ रक्षणं करोति|
४. प्रकृतिकोपैः जनः कथं आतङ्कित: भवति? प्रकृतिकोपैः जलप्लावनैः, अग्निभयैः, भूकंपैः, वात्याचक्रै:, उल्कापातादिभिश्च जनः आतङ्कित: भवति|
५. ‘इयं सर्वान् पुष्णाति’, अत्र इयं पदं कस्यै प्रयुक्तम्? प्रकृति:
६. ‘शुद्धं’ इति पदस्य पर्यायपदं गद्यान्शे किम् प्रयुक्तम्? परिष्कृतं
७. ‘प्रददाति’ इति क्रियापदस्य कर्तृपदस्य किम्? पर्यावरणम्
८. ‘कुविचारम्’ इति पदस्य विलोम पदम् गद्यान्शे किम्? सद्विचारं
शब्दार्थः
यतते= कोशिश करती है
संरक्षणाय= रक्षा के लिये
पुष्णाति= पोषण करती है
तर्पयति= त्रप्त करती है
तेज= अग्नि
आव्रियते= आच्छादित किया जाता है
परितः= चारों तरफ से
निवसन्ति स्म= निवास करते थे
यतः= क्योंकि
उपलभ्यते= प्राप्त होता है
विहगा:= पक्षी
कलकूजितैः मधुर कूजन से
श्रोत्ररसायनम् = कानों को अच्छा लगने वाला
समन्तात्= चारों तरफ से
अजातशिशुः= अजन्मा शिशु
मातृगर्भे= माता के गर्भ में
कुक्षौ= गर्भ में
परिष्कृतं= शुद्ध
लोकः= संसार
सुरक्षितं= सुरक्षित
प्रदूषणरहितम्= प्रदूषण से रहित
सद्विचारं=अच्छे विचार
सत्यसंकल्पं=अच्छे संकल्प
माङ्गलिकसामग्रीम् = मङ्गल सामग्री
प्रकृतिकौपैः= प्रकृति के गुस्से से
अतङ्कितः= व्याकुल
प्रभवति= समर्थ है
जलप्लावनै:= बाढों से
भूकंपैः=भूचालों से
वात्यचक्रै:= आँधी, बवन्डर
उल्कापातादिभि: = उल्का आदि के गिरने से
संतप्त= दुखी
क्व= कहाँ
मङ्गलम्= कल्याण
संधि विच्छेद
आकाशश्चास्या: = आकाशः+च+अस्या:
वाऽस्माकं= वा+ अस्माकम्
लोकोऽनेनेति= लोकः+ अनेन+इति
सुरक्षितस्तिष्ठति = सुरक्षित:+तिष्ठति
पर्यावरणमस्मभ्यं= पर्यावरणम्+ अस्मभ्यम्
सामग्रीञ्च= सामग्रीम्+ च
उल्कापातादिभिश्च+ उल्कापात+आदिभि:+च
तान्येव= तानि+ एव
पर्यावरणं = परि+ आवरणम्
यथाऽजातशिशु:= यथा+अजातः+ शिशु:
तथैव= तथा+एव
सद्विचारं= सत्+ विचारम्
आतङ्कितो जन:= आतं+कितः+जनः
विषेषण -विशेष्य
विविधैः प्रकारै:
प्रमुखानि तत्वानि
आतङ्कित: जनः
समेषां प्राणिनां
विविधैः सुखसाधनैः
सान्सारिकं जीवनसुखं
इयं प्रकृति
अतएव प्रकृतिरस्माभि: रक्षणीया| तेन च पर्यावरणम् रक्षितं भविष्यति| प्राचीनकाले लोकमङ्गलाशन्सिनः ऋषयो वने निवसन्ति स्म|यतो हि वने एव सुरक्षितं पर्यावरणमुपलभ्यते स्म|विविधा विहगाः कलकूजितैस्तत्र श्रोत्ररसायनं ददति|सरितो गिरिनिर्झराश्च अमृतस्वादु निर्मलं जलं प्रयच्छन्ति| वृक्षा लताश्च फलानि पुष्पाणि इन्धनकाष्टानि च बाहुल्येन समुपहरन्ति|शीतलमन्दसुगन्धवनपवना औषधकल्पं प्राणवायुं वितरन्ति|
१. प्रकृति: केन रक्षणीया? अस्माभिः
२. के श्रोत्ररसायनं ददति? विहगा:
३. प्राचीनकाले कीदृशा लोकमङ्गलाशन्सिनः ऋषय: वने निवसन्ति स्म? प्राचीनकाले लोकमङ्गलाशन्सिनः ऋषय: वने निवसन्ति स्म
४. प्राणवायुं के वितरन्ति? शीतलमन्दसुगन्धवनपवना औषधकल्पं प्राणवायुं वितरन्ति|
५. ‘आधुनिककाले’ इति पदस्य विलोम पदम् गद्यान्शे किम्? प्राचीनकाले
६. ‘विविधा विहगाः’ अत्र विशेषणपदं किम्? विविधाः
७. ‘अस्माभि:’ पदं कस्मै प्रयुक्तम्? जनैः
८. ‘सरिता’ इति कर्तृपदस्य क्रियापदस्य किम्? प्रयच्छति
परन्तु स्वार्थान्धो मानवस्तदेव पर्यावरणमद्य नाशयति|स्वल्पलाभाय जना बहुमूल्यानि वस्तूनि नाशयन्ति|यन्त्रागाराणां विषाक्तं जलं नद्यां निपात्यते येन मत्स्यादीनां जलचराणां च क्षणेनैव नाशो जायते| नदीजलमपि तत्सर्वथाऽपेयं जायते| वनवृक्षा निर्विवेकं छिद्यन्ते व्यापारवर्धनाय, येन अवृष्टि: प्रवर्धते, वन्पशवश्च शरणरहिता ग्रामेषु उपद्रवं विदधति|शुद्धवायुरपि वृक्षकर्तनात् सन्कटापन्नो जातः| एवं हि स्वार्थान्ध मानवैर्विकृतिमुपगता प्रकृतिरेव तेषां विनाशकत्री सञ्जाता| पर्यावरणे विकृतिमुपगते जायन्तेविविधा रोगा भीषणसमस्याश्च|तत्सर्वमिदानीं चिन्तनीयं प्रतिभाति|
१. कीदृश: मानवः अद्य पर्यावरणं नाशयति? स्वार्थान्ध:
२. कस्याः जलम सर्वथा अपेयं जायते? नद्याः
३. वृक्षकर्तनात् कीदृशम् सन्कटापन्नो जातः? वृक्षकर्तनात्